Adverteren op Pinterest, ja of nee?

Wanneer we spreken over adverteren op social media, denken we wellicht voornamelijk aan adverteren op Facebook & Instagram. Sinds 2019 is het in België ook mogelijk om te adverteren op Pinterest, hoe ga je hier mee aan de slag?

Allereerst… wat is Pinterest?


Pinterest is een social mediakanaal dat bestaat sinds 2010, het is een digitaal prikbord voor afbeeldingen. De gebruiker kan afbeeldingen ‘pinnen’ op één of meerdere prikborden. Je kan het bekijken zoals een moodboard en het wordt voornamelijk gebruikt om ideeën te zoeken en te delen rond inrichting, mode, reizen, DIY enzovoort. Het inspirerende aspect is de sterkte van dit kanaal.

De laatste jaren wordt Pinterest steeds meer en meer door bedrijven gebruikt, terwijl dit kanaal in het begin voornamelijk op particulieren gericht was.

En hoe kan ik adverteren op Pinterest?


Vooraleer je begint te adverteren op Pinterest, zou je jezelf 3 belangrijk vragen moeten stellen;

1. Wat is het doel van deze advertenties?
Van zodra je aan de slag gaat met het opzetten van een campagne binnen Pinterest, dien je een doel te selecteren; Wil je meer naamsbekendheid, meer verkeer naar je website, of wil je een bepaalde conversie uitlokken zoals meer verkopen? Deze doelstelling bepaal je helemaal aan het begin van de opzet.

2. Welk soort ‘pin’ wil ik gebruiken?
Je kan kiezen tussen 4 soorten pins:

  • Gesponsorde pins: dit zijn pins waarvoor je betaalt en deze verschijnen op de tijdlijn van je doelgroep.
  • App-pins: via deze advertenties promoot je iOS- en Android-Apps en zorg je ervoor dat gebruikers deze rechtstreeks kunnen downloaden via Pinterest.
  • Video-pins: dit zijn pins met videocontent
  • Gesponsorde carrousel: dit is een pin met meerdere beelden met de mogelijkheid tot inzoomen op een bepaald beeld.

3. Aan wie wil ik mijn advertenties tonen?
Last but not least, wie is de doelgroep? Via Pinterest kunnen we targeten op basis van interesse (bv. interesse in bruiloften, reizen,…) of op demografische gegevens (leeftijd, taal & geslacht). Hiernaast kan je ook targeten op zoekwoorden, vergelijkbaar met de zoekprocessen in Google. Wil je een bepaalde reis in de kijker zetten, dan kan je alle gerelateerde zoekwoorden targeten zodat mensen die op zoek zijn in Pinterest naar die bepaalde reis jouw advertentie te zien krijgen.

En wie echt geavanceerde doelgroepen wil targeten, kan gebruik maken van de aangepaste doelgroepen. Zo kan je bijvoorbeeld mensen targeten die je website of een specifieke pagina op je website hebben bezocht, klantenlijsten uploaden en meer.

Ja, wij zijn fan van adverteren op Pinterest


Heb je sterke visuele content of wil je gebruik maken van de interessante targetingopties binnen Pinterest, dan raden we adverteren op Pinterest zeker aan.

Wil je meer te weten komen over Pinterest, de advertentiemogelijkheden of andere sociale media kanalen die ideaal zijn voor jouw bedrijf? Contacteer ons en wij denken geheel vrijblijvend met jou mee voor de ideale strategie op maat.