5 handige Search operators die jou helpen bij je marketing plan

Wat zijn search operators?

Een vaak gebruikte tool door SEO-specialisten zijn de search operators van Google. Dit zijn queries die je ingeeft in Google, zodat je veel geavanceerder kan zoeken in Google in vergelijking met enkel het gebruik van zoekwoorden.

Deze search operators kunnen gebruikers toepassen om content research te doen en specifieker te zoeken of bepaalde zoekresultaten uit te sluiten. SEO specialisten gebruiken search operators vaak voor, uiteraard, SEO doeleinden en SEO audits. Met de query “site:jouwwebsite.be” kan je bijvoorbeeld zien welke pagina’s er allemaal geïndexeerd worden in Google. De gebruiksdoeleinden reiken echter een stuk verder dan alleen voor SEO of uitgebreide content, maar kan je eigenlijk ook gebruiken voor marketing doelen.

Zelf aan de slag met search operators

Het leuke aan Search operators is dat je er verschillende kan combineren, zodat je zeer specifieke zoekresultaten krijgt of zoekresultaten kan uitsluiten. Een paar basis queries moet je even in je hoofd houden:

  • Sluit specifieke commando’s of zoekwoorden uit door gebruik te maken van een “-“teken.
  • Wil je een exact stukje tekst in specifieke volgorde opzoeken? Zet dan de tekst tussen aanhalingstekens.
  • Mogen er ook synoniemen worden gezocht van jouw ingegeven woord, gebruik dan het “~”teken om ook synoniemen naar boven te krijgen.

5 handige search operators:

Maar wat kan je nu precies met al deze queries? De mogelijkheden zijn oneindig, maar we willen jullie de handigste search operators meegeven.

1. Hoe wordt mijn website geïndexeerd in Google?

Dit kan interessant zijn om te kijken welke pagina’s van jouw website allemaal naar boven komen in Google. Zie je hier gekke webpagina’s of dubbele webpagina’s tussen staan die eigenlijk helemaal niet geïndexeerd zouden mogen worden (denk aan duplicated content, maar ook bedanktpagina’s, printversies van je pagina’s, etc)? Dan moeten deze een 301-redirect of een no-index krijgen en kan dit doorgeven worden aan de webdeveloper.

Voorbeeld: site:key2info.be

Zo kan je bijvoorbeeld ook heel snel zien of er nog pagina’s geïndexeerd worden van jouw website die niet beveiligd zijn (http:// ipv https://) Dit door in te geven:

Voorbeeld: site:key2info.be -inurl:https

Voorbeeld: intext:ines bouwen -site:inesbouwen.com -site:facebook.com

2. Wil je weten of er gesproken wordt over jouw merk online?

Dit kan uiteraard interessant zijn om op te anticiperen. Wordt er slecht gesproken over je merk? Probeer deze content dan niet te verwijderen, probeer hier met begrip mee om te gaan en indien mogelijk de discussie offline te trekken. Wordt er positief over je merk gesproken, des te beter. Het belangrijkste is: leer van deze content. En voor SEO doeleinden kan dit interessante content zijn om het backlink profiel te vergroten. Je kan meerdere domeinen uitsluiten in de resultaten, dus voeg als uitsluiting je eigen website toe. Je kan er ook voor zorgen dat resultaten uit Pinterest of Facebook niet naar boven komen, door ook deze domeinen uit te sluiten:

Intext:jemerk -site:jewebsite.be -site:pinterest.com

3. Wie zijn je concurrenten? Zo vind je ze:

Weten wie je concurrent is, is één van de belangrijkste aspecten in je marketing strategie. Met deze search operator kan je jouw online concurrenten achterhalen. Deze search operator werkt wel enkel voor “grotere” websites, met veel autoriteit.

related:jouwwebsite.be

Voorbeeld: related:google.be

4. Gebruiken concurrenten mijn content, plegen zij plagiaat?

Om externe duplicated content te ontdekken is het altijd interessant om te kijken wie jouw content exact overneemt.

“jouw tekst” -site:jouwwebsite.be

5. Zoek een krantenartikel over een bepaald onderwerp

Ben je op zoek naar leuke content die jij kan delen op sociale media, of die jouw inspiratie kunnen geven voor het schrijven van een blogartikel? Dan kan je op deze manier leuke blog- of krantenartikels vinden over onderwerpen gerelateerd aan jouw bedrijf.

Zoek op titel van het artikel: intitle:onderwerp site:nieuwssite.be

Voorbeeld: intitle:online marketing site:hln.be

Of zoek op tekst in en artikel: “stuk tekst/onderwerp” site:nieuwssite.be

Voorbeeld: “online marketing” site:gva.be

Nu wordt het tijd om er zelf mee aan de slag te gaan. Hierboven staan maar een 5-tal verschillende mogelijkheden voor de search operators, maar de mogelijkheden zijn oneindig.

Bekijk alle search operators van Google en vind alle mogelijke manieren om geavanceerd te zoeken in Google. Bekijk ze even allemaal en experimenteer erop los!

Veel zoekplezier!

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on xing
Share on telegram