Haal dit jaar alles uit Black Friday

Op vrijdag 26 november 2021 is het zover: Black Friday, de dag van het jaar waarop veel consumenten zitten te wachten. Het is dan ook de ideale kans om klanten te overtuigen om te shoppen aan mooie kortingen. Black Friday brengt wel wat marketingwerk met zich mee, zo moet je denken aan het bekendmaken van acties op sociale media en via nieuwsbrieven. Daarnaast is het ook belangrijk dat je website helemaal klaar staat met aantrekkelijke banners en de juiste kortingen zijn geprogrammeerd. Wil je van deze Black Friday een succes maken? Bekijk dan onze handige marketingtips. 

Wat is Black Friday juist?

Voor we onze marketingtips met jou delen, willen we kort even uitleggen wat Black Friday juist is zodat je weet wat klanten verwachten.

Black Friday is een fenomeen dat is overgewaaid uit de Verenigde Staten. Het valt altijd op de dag na Thanksgiving, dus elke vierde vrijdag van november. Black Friday is een dag waarop veel winkels straffe kortingen geven aan hun klanten. Voornamelijk in elektrozaken en in kledingwinkels zien we dat veel mensen hierop zitten te wachten. Met Black Friday begint het koopseizoen naar de feestdagen toe. Het is de ideale gelegenheid om cadeaus te kopen voor vrienden en familie en dit aan een voordelige prijs.

Black Friday 2021

Hoeveel korting moet je geven met Black Friday?

Of je nu 20, 30 of wel 70% korting geeft, bijna elke winkel of ondernemer doet mee met Black Friday. Hoeveel korting je moet geven, hangt af van de sector waarin je bedrijf actief is. In sommige branches zien we dat men vaak hoge kortingen geeft zoals bv. in elektrozaken.

Je kan natuurlijk zelf bepalen hoeveel korting je geeft en op welke producten. Tip: kijk eens rond om te zien hoeveel korting concurrenten geven zodat je weet waar jouw winkel of onderneming gepositioneerd is.

Hoe zit het met Cyber Monday?

Cyber Monday is altijd de eerste maandag na Black Friday. Op Black Friday kunnen consumenten kortingen verwachten in zowel fysieke winkels als online. Met Cyber Monday is dit anders, hier ligt de focus voornamelijk op goede deals in webwinkels. In tegenstelling tot Black Friday doen veel minder winkels hieraan mee. Je kan dus zelf kiezen of je jouw promoties op deze twee dagen laat lopen of dat je eventueel zelfs een heel Black Friday weekend houdt.

Waarom meedoen met Black Friday?

Als marketing agency zetten we voor verschillende klanten Black Friday campagnes op. Na deze periode bekijken we de statistieken en vergelijken we deze met andere dagen. We merken op dat Black Friday zorgt voor een piek in verkopen of afspraken in de winkel. Dit gaat dan over verschillende sectoren, van kledingzaken tot juweliers.

Bereid je helemaal voor op Black Friday met deze marketingtips

Sta je na deze cijfers ook te popelen om aan de slag te gaan met de communicatie rond Black Friday? Bekijk dan zeker deze tips zodat je niets vergeet.

#1 Stel de promoties in op je website

Eerst en vooral is het belangrijk om na te denken over welke promoties je gaat hanteren. Zorg ervoor dat dit ook in je website is ingesteld. Bij veel e-commerce systemen heb je de mogelijkheid om promoties in te stellen voor een bepaalde periode. Heb je dit niet? Niet getreurd, er bestaan heel wat WordPress plugins waarmee je deze promoties kan instellen. Een plugin die we zelf graag gebruiken is Discount Rules. Dit is een plugin voor websites die werken met WooCommerce.

#2 Informeer je huidige klanten

Nu alle promoties klaar staan, is het natuurlijk belangrijk om je klanten te informeren over deze aanbiedingen. Je huidige klantenbestand kan je makkelijk informeren door social media posts te plaatsen op Facebook en Instagram. Zorg voor een opvallende visual die er uitspringt tussen al die andere social media posts over Black Friday.

Daarnaast is ook e-mailmarketing heel belangrijk. Via nieuwsbrieven kan je klanten informeren over de aanbieding en ze rechtstreeks naar de website sturen. Het voordeel van nieuwsbrieven is dat je er veel mensen mee kan bereiken en ze een hoge conversiegraad hebben. Ook hier kan je best kiezen voor een visual die opvalt. Kies ook een onderwerp waarmee je jouw nieuwsbrief er kan doen uitsteken in de inbox van je klanten. Gebruik dus een leuk onderwerp en originele slagzin. Tip: ook emoji’s doen het goed in het onderwerp van een nieuwsbrief (niet te veel).

#3 Bereik nieuwe klanten met je deals

Je wilt natuurlijk niet alleen je huidige klanten bereiken met je promoties, maar ook nieuwe klanten aantrekken. Dit kan je doen door social media advertenties en Google advertenties in te zetten.

Social media advertenties

Via social media advertenties kan je mensen gaan targetten op basis van hun interesse in bepaalde onderwerpen. Hierdoor kan je dus makkelijk mensen aantrekken die voldoen aan de kenmerken van jouw doelgroep. Met Facebook Ads kan je verschillende advertenties laten lopen. Je kan kiezen voor een carrousel met verschillende producten waarop de promoties actief zijn of via single image advertenties om mensen te overtuigen naar jouw website te surfen.

Bij social media advertenties zijn de visuals enorm belangrijk. Zorg dus dat je aantrekkelijke visuals hebt om mensen te overtuigen door te klikken en te stoppen met scrollen in hun social media feat.

Tip: Zet de korting mee op de visual zodat dit meteen in het oog springt bij de consument.

Weet je niet goed hoe je een aantrekkelijke visual kan opmaken of wil je dit liever uitbesteden aan professionals? Neem contact met ons op en laat je helpen door onze graphic designer.

Google advertenties

Met Google advertenties kan je mensen bereiken die op zoek zijn naar een bepaald product. Dit kan heel interessant zijn voor elektrowinkels. Zo kan je advertenties maken voor mensen die zoeken naar “smartphone kopen Lier” of “hp computer kopen”. Het kan wel wat tijd in beslag nemen om deze campagnes in elkaar te steken. Laat je dus bijstaan door onze experten op vlak van online marketing, zij kunnen je helpen om effectieve Google Ads campagnes op te zetten.

Adverteer je al op Google Ads? Vergeet dan zeker niet promotie extensies toe te voegen aan je advertenties. Hierdoor valt je advertentie nog beter op en zullen mensen sneller klikken op jouw advertentie.

Google Mijn Bedrijf

Je hebt vast en zeker al wel eens gehoord van Google Mijn Bedrijf. Dit zie je namelijk meteen aan de rechterkant in Google als je op zoek gaat naar jouw winkel. Via dit kanaal kan je ook posts maken om een bepaalde actie in de kijker te zetten. Dit is dus ook de ideale gelegenheid om jouw Black Friday promoties te tonen aan mensen die via Google op zoek zijn naar jouw winkel of bedrijf. Deze posts zijn bovendien helemaal gratis, net zoals een organische social media post.

#4 Communiceer alles op je website

Als mensen op Black Friday op jouw website terecht komen, dan wil je dat ze direct de weg vinden naar je promoties. Communiceer dus meteen je Black Friday deals op de homepagina. Dit kan bijvoorbeeld door een opvallende banner. Je kan ook zorgen voor een aparte pagina waar alle Black Friday promoties gegroepeerd staan.

Black Friday website aankondiging

Ben je er helemaal klaar voor?

Om ervoor te zorgen dat je zeker niets kan vergeten hebben we een handige checklist opgemaakt waarbij je alles kan afvinken zodat je helemaal klaar bent voor Black Friday of Cyber Monday.

Black Friday Checklist
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on xing
Share on telegram