Hoe implementeer je zoekwoorden op je website?

Een zoekwoordenonderzoek geeft inzicht in welke zoektermen, zoekwoorden of keywords jouw doelgroep gebruikt. Deze woorden vormen de basis voor het SEO traject van je website, en je kan ze ook als basis gebruiken om je Google Ads campagne op te zetten. Ontdek hier hoe je de gevonden keywords uit het zoekwoordenonderzoek kunt gebruiken om jouw websitepagina’s te optimaliseren voor Google.

Een hogere positie in Google: on-page optimalisatie

Wanneer men een zoekwoord ingeeft, verschijnen in Google de resultaten die het best bij deze zoekwoorden aansluiten. Google zoekt dus een link tussen de zoektermen van de doelgroep en de content op jouw website. Hoe beter de implementatie van de zoekwoorden op jouw website, hoe groter de kans dat jouw website hoog in Google vertoond wordt.

Het is daarom belangrijk om relevante zoekwoorden (maar nog steeds op een natuurlijke manier) in de pagina content op te nemen. Hierbij integreer je de belangrijkste en populairste trefwoorden bijvoorbeeld in de titel, zo is het voor Google duidelijk waarover de website pagina gaat.

Buiten de titel van de webpagina en zijn bijhorende tekst zijn er nog andere plaatsen waar je de belangrijkste zoekwoorden kunt verwerken:

Hoe implementeer je zoekwoorden op je website?

URL

  • URL
    Google hecht veel belang aan de opbouw van de URL. Plaats hier dus de belangrijkste termen.
  • Subdomeinen
    Creëer subdomeinen die relevante zoekwoorden bevatten en vermijd situaties zoals “/page.php?id=13”. Bevat je belangrijkste zoekwoord een spatie? Gebruik dan altijd een koppelteken.
Een gebruiker vind zonder moeite uw website terug door zoekmachine optimalisatie

Website

  • Menu
    Verwerk ook je belangrijkste zoekwoorden in de menu van jouw website. Dit zorgt voor een makkelijke navigatie waardoor hij ook sneller vindbaar is door Google.
  • Metatitle en metadescription
    De metatitle en -description zijn de titel en beschrijving van jouw website die Google in de zoekresultaten toont. Verwerk zeker in de metatitle het belangrijkste keyword van die pagina.

On-page optimalisatie tips

  • Afbeeldingen Voorzie de gebruikte afbeeldingen van goede zoekwoorden en omschrijvingen. Denk hierbij ook aan de bestandnaam en alt tekst.
  • Headings Naast de hoofdtitel (H1) van de pagina, zijn ook de subtitels (h2 en h3) belangrijk. Zowel voor Google als voor de leesbaarheid van de tekst.
  • Interne (tekst)links Interne links zoals “klik hier” zijn nietszeggend, gebruik daarom liever bepaalde zoekwoorden om naar andere pagina’s te linken en verwijzen.
  • Synoniemen Google kijkt ook naar de synoniemen van kernwoorden. Ook deze kan je opnemen in je content.

Let wel op met overmatig gebruik aan zoekwoorden. Als je de tekst volpropt, zal dit een negatief effect hebben op de leesbaarheid en gebruikerservaring. Bovendien herkent Google deze “keyword spamming” en houdt hij hiermee rekening bij de positie van de resultaten.

Schrijf dus steeds je tekst in functie van de bezoeker:

  • Plaats het zoekwoord waarmee je jouw doelgroep wil lokken in de eerste paragraaf;
  • Zorg voor voldoende content, voorzie elke pagina van minstens honderd woorden;
  • Baken alle vragen af die jouw bezoeker eventueel kan hebben;
  • Link naar relevante informatie binnen de website;
  • Indien je naar externe websites verwijst, verwijs dan naar betrouwbare websites met autoriteit om de betrouwbaarheid van je informatie te garanderen.
Om consistent te blijven, is het aan te raden om de keywords door te trekken naar alle vormen van jouw communicatie zoals social media, nieuwsbrieven en e-mails, offline content, … enz.

Zoektermen blijven opvolgen

Als je de zoekwoorden slim selecteert en integreert op je website, dan zal je meer kans hebben om sneller gevonden te worden met deze zoekwoorden in de zoekresultatenpagina van Google. Een belangrijk aandachtspunt hierbij is dat de populariteit van bepaalde termen constant verandert en dat jouw concurrenten ook continu bezig zijn met het behalen van een hoge positie.

Hierdoor is het belangrijk om de positie van jouw website regelmatig op te volgen, en indien nodig de pagina’s te updaten en aanvullen met nieuwe content en nieuwe zoekwoorden.

Wil jij ook een hogere positie in Google? Als online marketing bureau helpt Key2info jouw website hoger in Google te plaatsen. Vraag je gratis websiteanalyse aan of doe zelf de test.

Onze ervaren marketeers gaan dan gratis met je in gesprek en bekijken jouw online marketing mogelijkheden, met als doel jouw gepersonaliseerde online marketing strategie op te stellen.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on xing
Share on telegram