Krijg meer reviews op Google en Facebook met deze tips

Wil je graag reviews vermelden op je website of uitpakken met de mening van tevreden klanten op je social media? Dan is het natuurlijk belangrijk om veel én kwaliteitsvolle reviews te verzamelen. Maar hoe krijg je nu meer reviews? Dat leggen we je graag uit in dit artikel.

Hoe belangrijk zijn reviews voor een bedrijf?

Consumenten staan steeds kritischer tegenover marketing communicatie van bedrijven. Ze geloven niet zomaar alles wat een bedrijf zegt en hechten meer belang aan de mening van andere consumenten. Mond-aan-mond reclame wordt zo steeds belangrijker, en ook reviews spelen hier een grote rol in.

Een bedrijf met veel positieve reviews van tevreden klanten toont aan dat het wel degelijk goede producten of diensten levert. Als je echter veel slechte reviews terugvindt over bijvoorbeeld een slechte customer service dan ben je minder geneigd iets te kopen bij dit bedrijf.

Daarom is het zeker de moeite waard te investeren in meer en kwaliteitsvolle reviews.

Reviews Google

Waarom reviews belangrijk zijn voor SEO

Een review kan niet alleen klanten helpen overtuigen, maar zorgt er ook voor dat Google meer autoriteit geeft aan jouw website.

De reviewsterren in Google kunnen bovendien ook toegevoegd worden aan jouw organische zoekresultaten. Hierdoor valt je bedrijf beter op tussen de andere zoekresultaten in Google. Je kan het niet zelf instellen, maar wordt automatische door Google toegevoegd als ze de data nuttig vinden.

Krijg meer reviews via verschillende platformen

Allereerst is het belangrijk om na te denken over wie een review wil nalaten en hoe je deze mensen kan stimuleren om een review te plaatsen. Maak het hen zo gemakkelijk mogelijk om de review na te laten.

Je kan klanten via verschillende communicatiemiddelen stimuleren om een review achter te laten. Heb je een moeilijke branche of krijg je toch weinig reviews? Geef dan een incentive die mensen beloont voor het schrijven van een review.

E-mail

Een manier om reviews te verzamelen is door gebruik te maken van e-mailmarketing. Stuur na een aankoop of geleverde dienst een mail naar je klant om na te gaan hoe tevreden ze waren over het product of de dienst.

Bol.com doet dit bijvoorbeeld steeds na een aankoop op een heel laagdrempelige manier. Je zou ook kunnen nagaan of er een mogelijkheid is dat mensen hun naam niet wordt weergegeven of naar een manier waarop de anonimiteit toch behouden kan worden. Desnoods wordt enkel de voornaam van de klant getoond, of je geeft de klant gewoon de optie om zelf de “weergave-naam” te kiezen, zodat ze zelf  kunnen bepalen onder welke naam hun review wordt weergegeven. Op deze manier is de drempel om je review in jouw naam achter te laten lager.

Sms’je na de afspraak

Heb je een schoonheidssalon, kinépraktijk of bied je een andere dienst aan? Dan kan je ook sms gebruiken om reviews te verzamelen.

Stuur na de afspraak een sms naar je klanten waarin je hen vraagt om hun ervaring achter te laten. Je kan deze bijvoorbeeld doorlinken via een linkje in de sms waarop ze ook weer heel eenvoudig hun mening/tevredenheid kunnen nalaten.

Zorg voor een extra incentive

Koppel eventueel een kleine incentive aan het achterlaten van reviews. Zo kan je bijvoorbeeld een kleine korting geven op een volgende bestelling. Dit is geen vereiste, maar het kan wel een extra stimulans zijn voor mensen om een review achter te laten. Al is het maar iets kleins, maar het kan mensen stimuleren.

Waar kan men een review schrijven?

Klanten kunnen via verschillende platformen een review achterlaten. Zo zijn er heel wat tools op de markt die gespecialiseerd zijn in het verzamelen van reviews. Daarnaast kan je ook reviews verzamelen via je Google Mijn Bedrijfspagina of via Facebook.

Een specifieke review tool

Je kan nadenken over het gebruiken van een goede tool waarmee je deze reviews toevoegt op je website. Er bestaan heel wat tools die dit aanbieden en makkelijk te implementeren zijn op je website. We geven er enkele mee:

Google Mijn Bedrijf

Ook via Google Mijn Bedrijf kan je vragen aan je vaste klanten om een review na te laten.

Als men de naam van je bedrijf intypt in Google, dan zie je rechts jouw Google Mijn Bedrijfspagina. Hier kan men klikken op “een review schrijven” om meteen een review achter te laten.

Je kan ook eenvoudig een linkje aanmaken en dit kopiëren in een mailing, sms, rekening, e-mailhandtekening enz. Van zodra men op deze link klikt, komt men automatisch terecht in de review sectie van je Google My Business-account. Op deze manier is het ook weer laagdrempelig.

Deel een Google review link

Zo maak je eenvoudig een link aan om een review achter te laten:

  • Ga naar google.com/business/ en log in met het account dat je hebt gebruikt om je aan te melden voor jouw bedrijfsprofiel.
  • Zoek op Google naar jouw bedrijfsnaam. Je kan ook zoeken op ‘mijn bedrijf.’
  • Selecteer “Klanten”
  • Klik op “Reviews”
  • En vervolgens klik je op “Krijg meer reviews”

Deel de link rechtstreeks met je klanten.

Reageer op reviews

Om ervoor te zorgen dat reviews geloofwaardig overkomen, is het belangrijk dat je reageert op deze reviews. Vooral bij negatieve reviews is dit cruciaal. Zo toon je dat je er mee begaan bent en dat je bereid bent om er iets aan te doen. Die negatieve reviews ga je niet kunnen vermijden, dus dan is het beter om hier wel goed mee om te gaan.

Facebook

Als je merkt dat er actief door bepaalde personen wordt gereageerd op je posts, dan kan je ook weer trachten om hen te vragen een review na te laten. Ze zijn duidelijk fan van je product of dienst, dus probeer hen dan ook aan te sporen om op Facebook kort een review na te laten.

Hier is het ook weer goed om met negatieve reviews om te gaan en hier op te reageren. Zo kan je bijvoorbeeld vragen om hun mailadres of andere contactgegevens door te geven zodat je dit privé verder kan afhandelen.

Wat doe je met reviews?

Je hebt veel moeite gedaan om kwaliteitsvolle reviews te verzamelen, maar wat nu? Toon de reviews aan potentiële klanten die nog twijfelen of jouw product of dienst. Je kan de reviews op je website plaatsen om zo meer vertrouwen te wekken bij je bezoekers.

Er bestaan heel wat plugins die je kan installeren om de reviews automatische op je website te laten verschijnen. Hieronder lijsten we onze favoriete WordPress plugins op:

Je kan de reviews ook gebruiken om mensen te overtuigen via sociale media. Zo kan je af en toe een post delen op je social media platformen met een nieuwe review.

Daarnaast kan je ook een betalende campagne opzetten met deze reviews. Dit is vooral interessant voor mensen die je website al hebben bekeken, maar nog niets gekocht hebben. Via een advertentie met een review kan je hen opnieuw bereiken. De positieve ervaringen van andere klanten kan de potentiële klant over de streep trekken om bij jouw bedrijf iets te kopen of een dienst te boeken.

Start met het verzamelen van reviews

Reviews spelen dus steeds een grotere rol binnen de marketing communicatie van je bedrijf. Mensen hechten veel belang aan de mening van andere klanten. Daarom is het een must om reviews te hebben die je dan kan delen op je website of social media.

Ga meteen aan de slag met het verzamelen van reviews via Facebook, Google My Business, enz.

Heb je nog vragen over het implementeren van reviews of wil je meer advies over de online marketing strategie voor jouw bedrijf? Neem contact op met onze experten.