Online succes in tijden van Corona, Part III

Het coronavirus houdt ons al enige tijd in z’n greep. We wachten de nieuwe maatregelen steeds angstig af, om hier als bedrijf op de juiste manier op te reageren. Nu België voor een 2e keer in lockdown is gegaan, blijft het belangrijk om hier als onderneming creatief mee om te gaan en vooral zichtbaar te blijven in deze onzekere tijden. In onze twee voorgaande blogberichten (Deel IDeel II) gaven we jullie al enkele tips, maar we denken graag toekomstgericht met jullie mee. Hier vinden jullie aanvullende tips om top of mind te blijven bij prospecten & klanten en om op de juiste manier te communiceren met hen.

1. Werken op afspraak is verplicht, dus ga hier correct mee om

Fysieke contacten (in de meeste sectoren) zijn momenteel verboden, maar geplande afspraken zijn toegestaan. Het is belangrijk dat deze afspraken beperkt worden en gebeuren in een veilige omgeving. Het is verstandig om fysieke afspraken te vervangen door videocalls. Om dit goed te managen, kan je werken via een afsprakensysteem. Tijdens deze online afspraak met je klant, kan je een one-on-one gesprek voeren via diverse tools zoals Google Hangouts, Skype, Zoom ed. Op deze manier verlies je het persoonlijke contact met je klanten niet en heb je de kans om de nodige uitleg te geven waar nodig. Heb je vragen over de integratie van een afsprakensysteem in jouw website? Dan kan je ons steeds contacteren voor meer info.

2. Wees bereikbaar via diverse kanalen

Wanneer fysieke winkels sluiten en mensen worden verplicht digitaal te communiceren met bedrijven, dan doen ze dit wellicht via diverse kanalen zoals de website, Facebook, e-mail, Instagram enzovoort. Om ervoor te zorgen dat dit vlot verloopt, is het belangrijk je werknemers de nodige ruimte te geven om op regelmatige basis al deze diverse kanalen te bekijken en vragen te beantwoorden. Hou er rekening mee dat mensen digitaal snel een antwoord verwachten

Online succes in tijden van corona - Part III

3. Probeer online klanten te inspireren

Als winkels sluiten wanneer er bv. net een mooie nieuwe collectie toekomt in de winkel, dan wil je de aandacht hier zo hard mogelijk op vestigen. Dit kan via de etalage van je winkel, maar uiteraard wil je ook weer via zoveel mogelijk online kanalen communiceren met over deze nieuwe collectie zodat mensen getriggerd worden om tot een online aankoop over te gaan. Toon daarom op regelmatige basis je nieuwe collectie in de winkel via bv. Instagram stories, pak via Facebook live een collectie uit, laat werknemers wat kledingstukken passen en deze tonen via diverse kanalen zodat mensen het offline winkelgevoel online/thuis kunnen beleven. En als je een stapje verder wil gaan, dan kan je bv. ook one-on-one styling advies geven via een videocall.

4. Communiceer zo transparant mogelijk

De coronamaatregelen zijn helaas niet voor iedereen even helder dus om misverstanden te vermijden, is het aangeraden om je online kanalen te voorzien van duidelijke of correcte informatie. Hebben jullie last van een heavy workload qua online bestellingen? Communiceer dan op de website dat leveringen een vertraging kunnen oplopen om frustraties te vermijden. Mogen jullie geen fysieke afspraken meer laten doorgaan? Geef dit ook weer op je website, social media kanalen, via mailing ed. Kortom, zorg ervoor dat de maatregelen die jullie als bedrijf moeten nemen helder zijn voor online gebruikers en voorkom misverstanden of frustraties.

5. Blijf top of mind

Vaak horen we dat het niet nuttig is om nu te communiceren over je brand omdat het ‘niet rendeert’. Deze gedachte zouden we toch kritisch willen weerleggen. Je wilt immers ‘uit het oog, uit het hart’ vermijden. Mensen kunnen nu niet naar je winkel komen, maar van zodra dit wel kan én ze hebben jouw producten of diensten nodig, dan wil je dat ze aan jou denken. Daarom is het belangrijk om die langetermijninspanning te blijven leveren en te blijven werken op brand awareness. Deze aanpak zal niet meteen geld opleveren, maar hier zal je op lange termijn de vruchten van plukken. Als je nu blijft werken op je merkbekendheid voor nieuwe én bestaande klanten, dan zal je merken dat ze op lange termijn terug aan jou denken wanneer ze je dienst of product willen aanschaffen.

6. Focus op je website of webshop

Wanneer fysieke zaken moeten sluiten, dan vergroot de focus naar je online verkoopkanaal, namelijk je website of webshop. Zorg ervoor dat hét online verkoopkanaal op punt staat. Zo is het belangrijk om na te gaan of een online bestelling eenvoudig kan worden uitgevoerd, dat je snel en professioneel reageert op vragen die binnenkomen via je website, dat alle informatie betreffende de maatregelen helder wordt vermeld op de website, dat je zoveel mogelijk ruimte benut om je nieuwe collectie of diensten ed. te tonen. Heb je vragen over jouw webshop of website? Neem dan contact op met één van onze experts.

7. Neem de tijd om je eigen brand te analyseren

Probeer tijdens deze bijzondere periode ook tijd te nemen om je brand eens in detail te bekijken. Ook weer met de focus op het eventueel verbeteren van bepaalde processen, diensten, producten ed. Stel jezelf vragen zoals:

  • Hoe handelen wij vragen af? Is dit professioneel genoeg of kunnen we hier een bepaalde flow voor uitwerken?
  • Welke vragen krijgen we vaak binnen? Zijn dit veelgestelde vragen, dan kan je nagaan of er bepaalde informatie op je website ontbreekt.
  • Heeft mijn personeel voldoende productkennis, kennis van het omgaan met social media kanalen, de website ed.? Zoniet, plan een soort training in zodat je hun kennis naar een hoger niveau kan tillen.
  • Werken we inspirerend genoeg? Zoniet, stuur dit bij.
Online succes in tijden van corona - Part III

Zoals jullie merken, zijn er diverse manieren om creatief om te springen met de huidige situatie. Er zijn ook zaken waarbij je als ondernemer nu de puntjes op de i moet zetten. Ga stap voor stap aan de slag met bovenstaande tips om hier succes in te boeken.

Heb je nood aan de input van onze online marketing experts en heb je graag dat zij eens meekijken naar jouw online stand van zaken? Of heb je nood aan een creatieve insteek die jouw bedrijf verder op weg kan helpen? Neem dan gerust contact met ons op. Wij denken graag mee.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on xing
Share on telegram