TikTok voor je bedrijf? Yah or Nah?

First things first… Wat is TikTok?

TikTok… Je hebt het vast al eens horen vallen. Het booming social media platform van dit moment. We zijn zelf nog niet zeker of we er fan van zijn of niet, maar dit kanaal valt haast niet meer te negeren.

Voor wie het toch nog niet kent, TikTok is een social media platform met korte grappige filmpjes. Het is begonnen als een soort van “playback” kanaal dat nu verder is uitgebreid met how to’s, dansjes, challenges, etc.

De doelgroep die op TikTok zit zijn voornamelijk jongeren tussen de 12 en 20 jaar, maar dit begint zich toch steeds verder uit te breiden naar een hogere leeftijdscategorie. Door deze leeftijdscategorie is het dus het ideale kanaal voor influencers om hun jongere doelgroep te bereiken.

Duidelijk, maar moet ik dan ook actief zijn op TikTok?


Wil je als bedrijf nu meegaan met deze social media trend? Of laat je hem aan je voorbijgaan?

Tegenwoordig zijn er zoveel sociale media kanalen waartussen je kan kiezen om actief op te zijn als bedrijf. Het is bijna onmogelijk om op alle kanalen aanwezig te zijn, en hiertoe ben je ook niet verplicht. Kies daarom de social media kanalen uit die bij jouw bedrijf, jouw imago én vooral bij jouw doelgroep passen. Het is veel waardevoller om actief te zijn op één kanaal en dit op de juiste manier.

Desondanks het feit dat er tools bestaan, zoals bijvoorbeeld Hootsuite, die je helpen om je boodschap op 1 social media kanaal door te pushen naar al je andere kanalen, is dit tegenwoordig een schrale hulp. Ondertussen heb je zoveel verschillende social media, met ieder zijn eigen doel en content dat je dezelfde boodschap niet kan gebruiken voor zowel Facebook als voor TikTok. Je boodschap moet aangepast zijn aan ieder kanaal. Instagram is vooral gericht op foto’s, Facebook is een kanaal waarbij de tekst bij de foto meer waarde heeft, en TikTok is enkel interessant als je een catchy filmpje hebt. Dan heb ik het nog niet eens over Linkedin, Whatsapp, Twitter, Pinterest, etc gehad. Het punt is: wil je aanwezig zijn op al deze kanalen, dan kan je hier iemand (of zelfs 2 personen) full-time op zetten om dit in goede banen te leiden.

Heb jij een product of service die je vooral wil pushen naar jongeren en heb je tijd – of fantastische werknemers met tijd – om leuke filmpjes te maken? Dan is het zeker interessant om een account op TikTok te overwegen. Weet wel dat er, in tegenstelling tot Facebook, Pinterest, LinkedIn, Whatsapp, etc. nog geen mogelijkheid is om een bedrijfsaccount aan te maken op TikTok.

Wat zijn de Pro’s om TikTok  aan te maken voor jouw bedrijf?


  • Aanmelden op het platform is volledig gratis. Je moet er enkel veel creativiteit en tijd in steken.
  • Heb je een leuk filmpje? Dan heb je best snel een hoog bereik. Je kan eenvoudig 100 tot 1.000 views krijgen op een filmpje een paar uur tijd
  • Doe mee met hashtag challenges en zorg voor een grotere connectie tussen jouw merk en gebruikers.
  • Het grote voordeel van TikTok is dat content nog gewoon chronologisch wordt weergegeven, in tegenstelling tot Facebook en Instagram, waar meneer Zuckerberg bepaalt wat gebruikers te zien krijgen.
  • Zoals eerder aangehaald bereik je vooral de jongere doelgroep. Is dit dus jouw doelgroep? Dan is TikTok iets voor jouw bedrijf.
  • Het is de ideale manier om gebruikers het menselijke/gekke kantje van jouw bedrijf te tonen. Een leuke manier dus om sympathie te creëren voor jouw bedrijf. Ook voor je medewerkers onderling kan dit kanaal echt voor een groepsgevoel zorgen.
  • TikTok zorgt voor verkeer naar je andere social media kanalen, zo kunnen je volgers je ook op deze andere kanalen volgen.
  • Ook zijn er advertentiemogelijkheden op TikTok voor bedrijven om je leuke filmpjes en challenges een extra boost te geven naar de TikTokkers toe.

Wil je meer te weten komen over TikTok, de advertentiemogelijkheden of andere sociale media kanalen die ideaal zijn voor jouw bedrijf? Contacteer ons en wij denken geheel vrijblijvend met jou mee voor de ideale strategie op maat.