Google for Jobs: zo trek je binnenkort nieuw talent aan
Relevante vacatures in een oogopslag
Met Google for Jobs vinden kandidaten snel de geknipte vacatures door te zoeken op functie, afstand, loon, dienstverband … Als ze een jobzoekopdracht ingeven in Google, verschijnen er drie vacatures in de resultaten. Klikken ze door, dan komen ze in een aparte interface.
In dit geoptimaliseerd gedeelte zien de werkzoekenden alle vacatures die bij hen passen. Ze kunnen filters gebruiken en als ze willen, krijgen ze later een notificatie als er nieuwe interessante jobs verschijnen.
De feature is een variant op de ‘rich results’ (dit kennen we al in de vorm van recepten, beoordelingen, antwoorden, etc) en werkt ongeveer op dezelfde manier. Als werkgever moet je de jobgegevens dus gestructureerd op je website plaatsen om in de zoekresultaten te verschijnen.
Job matching made easy
Met deze gratis feature zal je als werkgever gemakkelijker de juiste kandidaten bereiken, zodat je vacatures sneller ingevuld worden. Google for Jobs is bovendien een leuke nieuwe manier om aan employer branding te doen.
Omdat bij alle vacatures dezelfde informatie verschijnt, kunnen werkzoekenden ze gemakkelijk vergelijken. Je kan het eigenlijk een beetje vergelijken met Google shopping resultaten, maar dan voor jobs en dit is gratis. Op basis van eerder zoekgedrag en hun profiel op sociale media en bepaalde job websites beïnvloeden de resultaten in Google for Jobs. Er is dus meer kans op een match en op conversie.
SEO voor vacatures doe je zo
Google zou Google niet zijn als jouw vacatures zonder enige inspanning in de zoekresultaten zouden verschijnen. We leggen je kort de spelregels uit.
1. Structureer
Maak een aparte sitemap voor je vacatures. Werk met gestructureerde data voor elke vacature, die je telkens op een aparte pagina plaatst. De data zijn onder andere functietitel, locatie, loon, dienstverband en een uniek ID-nummer. Volg hiervoor de guidelines van Google.
2. Verzorg je copy
Volg dezelfde regels als voor al je web en SEO copy, zodat je vacaturetekst gebruikers- en zoekmachinevriendelijk is.
- Schrijf in heldere taal en in korte zinnen.
- Zet de belangrijkste informatie bovenaan.
- Gebruik je belangrijkste zoekterm voldoende maar met mate en zet hem eens in het vet.
- Structureer je tekst met tussentitels en opsommingstekens.
- Zet de call-to-action in de verf.
3. Evalueer
Gebruik de Google Search Console om eventuele problemen in je code op te sporen. Plaats UTM tags om de resultaten te meten in Google Analytics. Zo kan je snel bijsturen indien nodig en je resultaten optimaliseren.
Be prepared!
Wil je jouw rekruteringsproces in de toekomst vlotter doen lopen? Plaats dan nu alvast je vacatures op je website volgens de regels van Google for Jobs, zodat je paraat bent wanneer deze tool zich uitrolt in België en jij een van de eerste bent. Wil je hierbij graag hulp? Dan staat Key2info voor je klaar!
Go for it!
Wil jij graag je vacatures aanpassen zodat deze klaar zijn voor het Google for jobs tijdperk? En zoek je een helpende hand om je op weg te zetten? Wij adviseren je graag hoe je jouw website kan klaarstomen voor Google for jobs.